
A játékfejlesztés építőkockái
A most következő bejegyzéssel a “Fejleszthetőek-e ügyfél kapcsolataink játékprogramokkal?” című cikkünk folytatása.
A játékfejlesztés kezdetén fontos szem előtt tartanunk, hogy széles célcsoportra tervezzük azt, és a játék élményét inkább kompetitív koncepcióra helyezzük. A felhasználók úgy vegyenek részt a játékban, hogy nyerjenek valamit, esetleg versenyezzenek saját magukkal, vagy másokkal az eredménytáblán elfoglalható legjobb pozícióért. Hiszen ha ösztönzőleg akarunk hatni és cselekvést ösztönözni a legjobb módszer, ha megpróbáljuk felébreszteni az emberekben rejlő természetes versenyösztönt.
De a hatékony fejlesztés többet jelent annál, minthogy csupán egy olyan programot hozzunk létre, amellyel az ügyfeleink játszhatnak és ilyen környezetben ismeretlenül versenyezhetnek egymással. Ugyanis a különböző játéktervezési elemekkel különböző motivációs eredményeket érhetünk el.
Ezeket a játékelemeket és azok motivációs következményeit egy 2017-ben a Computers in Human Behavior[1] megjelent tanulmány taglalja:
- Beváltható pontok, Tapasztalati pontok (XP): azonnali visszajelzést adnak, amelyek azonnali és folyamatos jutalomként szolgálnak.
- Jelvények: Olyan vizuális ábrák, amelyek megerősítik a játékos teljesítményét és “kézzelfogható” visszajelzésként szolgál. Ezek jobban képesek befolyásolni a játékos viselkedését és a kezükbe adhatjuk milyen kihívásokat akarnak teljesíteni, attól függően milyen jelvényeket akarnak azok megszerezni.
- Teljesítménymutatók: Ezek a többi játékoshoz képest helyezik el adott felhasználót. Ez ösztönözhető lehet, hogy minél több versenyt teljesítsen a játékos, de negatívan is hathat rá, ha számára túl alacsony szinten helyezkedik el.
- Teljesítmény grafikon: Hosszú távú játékot motiválnak, mert a felhasználók teljesítményét az idő múlásával vízualizálja és egy világosan követhető grafikon görbéje jó motiváló a játékos számára a további játékra.
- Narratíva: A játék történetbe ágyazása jelentést kölcsönöz az élménynek. Egy narratív kontextus mindig sokkal vonzóbbá tesz egy játékot és így több felhasználót is lehet bevonni a programba. Ez a legjobb módja annak, hogy megtartsuk játékosainkat és a megosztásokat és ajánlásokat is ösztönözzük.
- Avatárok: Általábban a narratív történetek része, mikor a játékos létrehozza saját játékbeli alteregóját és ezzel egy közösség részéve válhat.
- Csapatjáték: Itt lehetőségünk van együttműködésen alapuló játékmenetet létrehozni, vagy akár a játékosok közti versenyre helyezni a hangsúlyt
[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756321630855X
Forrás: Michael Brenner (Marketing Insider Group) https://marketinginsidergroup.com/content-marketing/level-up-your-customer-loyalty-with-gamification/