Weboldal grafikai elemeinek a megtervezése és optimalizálása – 1. Ár-érték arány

Források:

The Design of Everyday Things Revised and Expanded

Shneiderman 8 arany szabály

Heuristic evaluation

Weboldal grafikai elemeinek a megtervezése és optimalizálása – 1. Ár-érték arány

Ha nem szeretnénk úgy érezni, hogy a kívánt oldal létrehozása nem az elképzeléseink szerint alakul, akkor a weboldalak tervezése és kivitelezése az ár-érték arány felállításával kezdődik.

Erre azért van szükség, mert egy modern, sok eszközön jól működő, ergonómiailag- és funkcionalitás szempontjából is kifogástalan, tetszetős oldal tervezése időigényes és költséges folyamat.

Nem minden esetben indokolt nagy ráfordítással, minden területen kiváló oldal létrehozását kitűzni célul, ilyen esetben egyszerűbb eszközökkel is operálhatunk, amivel a tervezési és elkészítési idő lerövidül, alacsonyabbak a költségek.

A standardizált sémák szerint kialakított oldalak, amelyeken csak statikus tartalmak vannak, valamelyik népszerű webes platform alatt egy ötletes, jól eltalált vezérdesignnal, – akár egyetlenegy jó minőségű fotóval –, létrehozhatóak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ez a megközelítés nélkülözi a grafikusi hozzáértés szükségességét, hiszen a kevés vizuális eszköz miatt felértékelődik a megjelenő elem hatása, ezen dől el, hogy az oldal jó benyomást kelt-e, eléri-e a célközönségét, vagy nem.

Még az ilyen egyszerűbb oldalak esetében is vannak fontos körülmények, amire érdemes odafigyelni.

1. A felhasznált képi anyag megfelelő méretű és felbontású legyen. A rossz minőségű fotó magától értetődő, hogy elkerülendő. A túl nagy méret pedig gondot okoz az oldalak betöltődési idejében.

2. Az interneten talált jó minőségű fotók, – mégha nem is vízjelesek –, többnyire szerzői jogok szerint nem használhatóak fel szabadon. Előfordulhat, hogy egy egyszerű képkeresővel a jogtulajdonos megtalálja és ebben az esetben eljárást indít a jogtalan felhasználásért. Ezt érdemes elkerülni és olyan oldalról beszerezni a vizuális elemeinket, amikről tisztán és ingyenesen letölthetőek tartalmak.

3. Minőségi ugrást jelent, ha azt szeretnénk, hogy az oldalunk a legtöbb böngészőn és eszközön optimálisan jelenjen meg. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a készítőnek ismernie kell az alapokat, amelyekre eleve felkészül, de ezen kívül még a tesztelés/hibajavítás/optimalizálás folyamatát is biztosan bele szükséges kalkulálni időben és költségben az oldal fejlesztésénél. Ma már ez a szint, – kevés esettől eltekintve –, a piac alapkövetelménye, de nem mindig érthető a megrendelő számára, hogy ez a kritérium, miért erőforrás igényes, amire ajánlott áldozni.

Magasabbra pozícionált megrendelői célok esetében jóval komplexebb a tervezési folyamat.
Nem misztikus varázsláson alapul a sikeresség, hanem komoly szakmai tudásbázis az alapja a tervezésnek, fejlesztésnek. Alapműként tekinthetünk az internet hajnalán megjelent könyvre: Donald Norman, The Design of Everyday Things, 1990, ami ajánlott olvasmány mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a témában, emellett fontos megemlíteni Nielsen és Molich felhasználói interface-re vonatkozó 10 design alapelvét és Ben Shneiderman 8 szabályát.

Anélkül, hogy a téma 10 irányelvében és 8 szabályában komolyabban belemerülnénk, ezek az egyszerű diák jól szemléltetik milyen komplex elemzés-, elméleti gondolkodás-, tervezés szükséges egy kiválóan kialakított, ergonómiailag és kognitív bejárás szempontjából optimális oldal vagy applikáció fejlesztéséhez.

Amikor egy feladat beárazásra kerül, nem véletlen, hogy markáns árkülönbségek jelennek meg a fejlesztési árak között, nyilvánvaló hogy ezekben az esetekben a szaktudásigény és ráfordítási idő szignifikánsan befolyásolja ezt.

 

Juhász Andrea
grafikus, designer, képzőművész

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy értesüljön híreinkről, új blog bejegyzéseinkről!